LNSS har de siste ukene utført omfattende prøvetaking av bensin både ved tankanlegg og kjøretøy for analysering. Lagrede bensinprøver fra tidligere drivstoffleveranser i år er også sendt til analyse og det er utført analyse ved to ulike laboratorier.
Det arbeides fortsatt med analysering av prøvene, men LNSS har mottatt svar på enkelte prøver. På bakgrunn av dette går vi ut med følgende informasjon til våre kunder:
Snøskutere har ren bensin
Analysene viser at alle som har fylt bensin ved SSU før 11. august har tanket med ren bensin. Prøvene som er analysert er tatt både fra pumpa ved SSU og enkelte skutere.
Svalbard Auto
LNSS arbeider med å fastsette når bensinpumpa ved Svalbard Auto kan ha blitt fylt med dieselkontaminert bensin. Prøvesvarene som foreligger nå, viser at den med stor sannsynlighet har vært ren i det minste til og med mai måned. Ytterligere prøvesvar vil gjøre det mulig å innsnevre tidspunktet for eventuell kontaminering og LNSS kommer tilbake med mer informasjon om dette.
E10-bensinen som nå er tilgjengelig
Vi har fått henvendelser om at enkelte båtmotorer fylt med E10 får forhøyet oljenivå i bunnpanna på motorene. Dette kan ha flere årsaker, men med bakgrunn i sommerens hendelser med kontaminert bensin har vi også sendt inn prøver av E10-bensinen til analyse. Vi avventer prøvesvar på disse.
Forsyning av E0-bensin
Ny forsyning av bensin, type E0, er tilgjengelig på fastlandet fra 20. september og vil være i Longyearbyen siste uka i september.
Gransking pågår
Tre representanter fra DNV er i Longyearbyen denne uken i forbindelse med deres eksterne gransking. DNVs analyse av hendelsen har mål om å finne hvor i verdikjeden kontamineringen av bensinen oppstod. Deres personell utfører blant annet befaringer, intervjuer og demonstrasjoner av drivstoffanlegget i Longyearbyen.
Kontaktperson:
Frank Jakobsen
Adm. Dir.
Tlf. 91159224
frank.jakobsen@lns.no